Akustyczne bariery drogowe poprawiają krajobraz dźwiękowy obszarów miejskich

Akustyczne bariery drogowe poprawiają krajobraz dźwiękowy obszarów miejskich

cennik-wykonania-ogrodzenia
panele-akustyczne-castorama

Zastosowanie akustycznych barier drogowych może pomóc w zmniejszeniu hałasu i pogłosu na obszarach miejskich, poprawiając tym samym krajobraz dźwiękowy zarówno dla mieszkańców, jak i użytkowników parków. Najnowsze badania pokazują, że poprzez blokowanie bezpośredniej drogi fal dźwiękowych z autostrady, dźwięk może zostać zredukowany o około 1,5 decybela. Badanie sugeruje również, że hybrydowa metoda obliczania pola akustycznego, w której pole akustyczne jest obliczane na podstawie zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego pola fal dźwiękowych, może być skuteczna.

Redukcja dźwięku o dodatkowe 1,5 decybela

Zastosowanie akustycznych barier drogowych może pomóc zmniejszyć ilość hałasu generowanego przez autostradę. W rzeczywistości FHWA (Federal Highway Administration) podaje, że dodatkowy metr wysokości zapewni około 1,5 decybela dodatkowego tłumienia.

Istnieją dwa rodzaje akustycznych barier drogowych: absorpcyjne i refleksyjne. Bariery absorpcyjne są bardziej skuteczne w zmniejszaniu poziomów ciśnienia akustycznego na stopę kwadratową materiału bariery. Są one również bardziej skuteczne w tłumieniu hałasów o wyższej częstotliwości. Są one droższe w budowie niż ich odblaskowe odpowiedniki.

Najbardziej oczywistym powodem budowy bariery dźwiękowej jest zmniejszenie ilości hałasu wytwarzanego przez autostradę. W zależności od rodzaju gruntu, dźwięk generowany przez autostradę zmniejszy się o 3 do 4,5 decybeli na każde podwojenie odległości.

Najlepszym sposobem na to może być akustyczna bariera drogowa. Bariera dźwiękowa to twarda powierzchnia, która działa jak bufor pomiędzy autostradą a receptorami (ludźmi), którzy muszą słyszeć hałas. Może ona również odbijać fale dźwiękowe na niewielką odległość. W rzeczywistości fala dźwiękowa może odbijać się od wielu powierzchni odbijających, zanim odbije się z powrotem od autostrady.

Najbardziej skuteczne bariery dźwiękowe są wykonane z trwałych i solidnych materiałów. Są one również strategicznie rozmieszczone, aby zminimalizować wpływ dźwięku na ludzi, którzy mieszkają w pobliżu.

Blokowanie bezpośredniej drogi fal dźwiękowych z autostrady

Stosowanie ekranów akustycznych może zmniejszyć hałas komunikacyjny nawet o 50 procent. Skuteczność bariery zależy od odległości między źródłem a odbiornikiem oraz od wysokości bariery. Aby bariera była skuteczna, musi być na tyle wysoka, aby obejmowała cały obszar, na którym jest instalowana.

Wybór najlepszych materiałów jest jednym z kluczowych czynników w tworzeniu skutecznej bariery akustycznej na autostradzie. Akustyczne bariery drogowe są wykonywane z różnych materiałów, w tym z płyt włókno-cementowych, drewna i płyt Perspex. Alternatywnie można je budować z wykorzystaniem nasypów ziemnych. Nasypy ziemne są wysokie i mogą wymagać dużych ilości ziemi do budowy. Mają jednak naturalny wygląd i mogą zmniejszyć hałas nawet o 3 dB więcej niż ściany pionowe.

Akustyczne bariery drogowe są zwykle instalowane wzdłuż autostrad i w dużych obszarach miejskich. Są one zaprojektowane w celu zmniejszenia poziomu hałasu nawet o 5 dBA. Są one również stosowane w obszarach mieszkalnych, aby zmniejszyć wpływ hałasu z autostrady na pobliskie domy.

Ponadto niektóre miasta wybudowały bariery, które częściowo zasłaniają drogę. Odległość od autostrady do miejsca zamieszkania będzie decydować o skuteczności bariery.

Oprócz ekranów akustycznych, niektóre państwa zbudowały materiały pochłaniające dźwięk. Należą do nich panele Durisol oraz panele Whisper-Wall. Są one stosowane w obudowach akustycznych do izolacji głośnych maszyn i urządzeń. Tłumią również hałas z placów budowy.

Redukcja nagromadzenia pogłosu

Zastosowanie dźwiękochłonnych barier drogowych może pomóc w zmniejszeniu pogłosu. Pogłos to czas, w którym fale dźwiękowe odbijają się od równoległych powierzchni. Jest on uważany za podstawową właściwość akustyczną pomieszczenia i odgrywa dużą rolę w rozumieniu mowy. Ma on również wpływ na jakość muzyki.

Panele dźwiękochłonne to doskonały sposób na zmniejszenie pogłosu na placu budowy. Wykorzystują one opatentowaną technologię i zaawansowany technologicznie kompozyt, aby zminimalizować pogłos. Panele te wykorzystują akustyczną powłokę absorpcyjną na stalowej ramie, aby zmniejszyć pogłos w ścianach z suchej zabudowy i cementu. Panele wykonane są z nieperforowanej stali aluminiowej i zapewniają większą redukcję hałasu niż alternatywy o twardej powierzchni.

Ta sama technologia może być również stosowana w komorze silnika samochodu. Warstwa pochłaniająca zmniejsza hałas opon, natomiast kompozyt jest w stanie zredukować hałas promieniowany.

Na rynku istnieje wiele rodzajów akustycznych barier drogowych. Niektóre są wykonane z aluminium, stali lub drewna i mogą być szybko zainstalowane. Inne są wykonane z materiałów kompozytowych, takich jak beton lub poliestrowa powłoka proszkowa.

Tego typu bariery są zazwyczaj stosowane wzdłuż autostrad i dróg międzystanowych. W niektórych przypadkach lokalne społeczności finansują wyższe bariery i zabiegi estetyczne. Jeśli Twoja gmina lub miasto nie ma wystarczającej siły finansowej, aby zrobić to samodzielnie, możesz sprawdzić w lokalnym biurze projektowym WSDOT, czy istnieje lokalny program oferujący dotacje.

Poprawa postrzegania krajobrazu dźwiękowego przez użytkowników parku

Wykorzystując podejście ex situ, badanie to miało na celu zbadanie percepcji krajobrazu dźwiękowego sześciu miejskich parków leśnych w Xi’an, w Chinach. Krajobraz dźwiękowy został zmierzony poprzez nagrania binauralne, a środowisko akustyczne zostało ocenione poprzez spacery dźwiękowe. Kwestionariusz został rozdany losowo wybranym gościom parku. Odpowiedzi były anonimowe, a goście parku zostali poinformowani o celach badania.

Średni poziom dźwięku w każdym parku był mierzony przez 15 minut. Używając miernika poziomu dźwięku klasy pierwszej, poziom hałasu mierzono w centrum każdego miejsca. Warunki środowiskowe były podobne we wszystkich parkach. Wyniki tego badania mogą być zastosowane do zarządzania i projektowania miejskich leśnych parków rekreacyjnych.

Badanie wykazało, że ogólny krajobraz dźwiękowy był postrzegany inaczej w pięciu wymiarach. Wymiary te obejmowały płeć, warunki edukacyjne i ekonomiczne oraz obecność innych aktywności ludzi i zwierząt. Zbadano również wpływ atrybutów behawioralnych na postrzeganie krajobrazu dźwiękowego.

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na postrzeganie krajobrazu dźwiękowego jest jego przyjemny charakter. Im dłużej respondenci przebywali w parku, tym bardziej pozytywne było ich postrzeganie krajobrazu dźwiękowego. Wykazano również pozytywną korelację z postrzeganym występowaniem poszczególnych dźwięków.

Najmniej preferowanymi dźwiękami były tańce kwadratowe i samochody. Najbardziej preferowanymi dźwiękami były ptaki i dźwięki związane z naturą. Osoby o wyższym poziomie wykształcenia i wyższym statusie społeczno-ekonomicznym wykazywały mniejszą tolerancję wobec dźwięków.

Hybrydowa metoda obliczania pola akustycznego

Opracowanie dokładnych obliczeń pola akustycznego jest kluczem do poprawy parametrów akustycznych barier drogowych. Pole dźwiękowe jest zbiorem fal akustycznych wytwarzanych przez zewnętrzne urządzenie polowe. Fale te są napędzane przez cząsteczki i ułożone w określonym z góry kształcie. Pole dźwiękowe jest obliczane w dyskretnych krokach czasowych. Może ono również zawierać ruchome źródła dźwięku.

W ostatnim badaniu przeanalizowano najbardziej efektywne i matematycznie uzasadnione metody obliczania pola akustycznego barier drogowych. Obejmowały one zastosowanie metody domeny czasowej różnic skończonych, ray-tracing oraz technik image-source. Różne metody obliczeniowe zostały porównane z NMPB-Routes-1996 i ISO 9613-2.

Najbardziej efektywną metodą okazała się hybrydowa technika GFPE-BEM polegająca na wykorzystaniu mocy BEM w pobliżu przeszkód. Zaproponowana metoda była również najbardziej efektywna pod względem czasu i kosztów. Pole akustyczne obliczono dla typowych konfiguracji hałasu drogowego z efektami meteorologicznymi i bez nich. Przeprowadzono również różne działania walidacyjne, w tym obszerny przegląd wyników oraz eksperymentalne porównanie symulowanych i zmierzonych w terenie pól akustycznych. Metoda ta została uznana za znaczący postęp w dziedzinie akustyki barier drogowych.

Pole akustyczne barier drogowych jest ważnym tematem dla inżynierów bezpieczeństwa drogowego, inżynierów i specjalistów od kontroli hałasu. W rzeczywistości bariery dźwiękowe są stosowane od dawna w celu poprawy parametrów akustycznych budynków i przestrzeni publicznych. Oprócz redukcji hałasu, zostały one wykorzystane do poprawy estetyki budynku, w którym przebywają.

Większość korzystających z pomocy mieszkańców chce ekranów akustycznych

Dostanie w swoje ręce nowego błyszczącego (hooray!) nigdy nie było bardziej satysfakcjonujące. Za zaledwie 45 centów za stopę kwadratową możesz wrócić do starych dobrych czasów, kiedy ludzie nosili koszule i pili gorzałę. Boogie houches i ich małżonkowie oraz partnerzy w przestępstwie palący wódę mają ostatnie słowo w nazwie domowej. Jeden miłośnik w szczególności jest obecnie na trasie dwukierunkowej pacyfikacji. To dobry moment, by poprosić o zniżkę, jeśli nie o podwiezienie. Wspomniany miłośnik jest obecnie uzbrojony w egzemplarz przewodnika po głośnikach niskotonowych, garść mądrości i nowy, błyszczący (wspomniany) – ahem.

Dane adresowe:

AKTE www.ogrodzeniaplastikowe.info – ogrodzenia dźwiękoszczelne – Kontakt
ul. Morasko 17, 61-680 Poznań
Telefon: 61 665 06 06
kom: 784 377 784
opłata za połączenie wg taryfy operatora
e-mail: [email protected]